Hjemmefra har jeg en svært hyggelig tradisjon - lunsjen på lørdag i 3tia! Den besto nemlig av omelett, baguetter, te og juice! Mmmm! og selvfølgelig med hele familien samlet! Dette er en tradisjon jeg håper at min familie vil oppta og i dag ble den snikinnført (mannen ønsker grøt på lørdagene, men med en liten melkeallergiker, er ikke akkurat det toppers).
Omelett (uten ost)
2 poteter
1/4 rød paprika
1/2 purre
1/2 løk
1 pl bacon
5 egg
en skvett vann
salt og pepper
Skrell potetene og del de i små biter. Kok de så vidt møre. Del opp paprika, purre, løk og bacon i passe biter. Stek baconet først og stek det i ca 2-3 min før du har i potetene og løken. Stek det gyldent. Ha i purre og paprika og surr det varmt. Skru ned varmen til ca midt på.
Visp eggene sammen med en skvett vann. Sørg for at alt er jevnt fordelt i pannen før du heller over eggene. De uten melkeallergi kan legge på litt ost på toppen før man setter på et lokk. Stek omeletten igjennom på middels varme. Da unngår du at bunnen blir brent. Det tar kanskje litt lengre tid, men brent bunn er ikke verdt tiden du sparer. :)
Serveres i stekepannen med nystekte baguetter, godt smør, en stor kanne te og masse deilig juice!
Mmm! Lørdag!
Viser innlegg med etiketten bacon. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten bacon. Vis alle innlegg
lørdag 1. mai 2010
fredag 23. april 2010
Salatfredag!
Denne melkefrie dietten krever sin kvinne på fredager. Alt man egentlig har lyst på fredag kveld er jo smeltet ost! Lasagne! Taco! Pizza! Ostesmørbrød! Etc. Etc. Så når dette utgår, vel taco kan man helt klart spise uten ost, så må man finne på annet godt og i dag ble det salat!
Bacon- og kyllingsalat med hjemmelagd aioli!
1 pk bacon
1 kyllingfilet
Et par ulike salattyper
1/2 paprika
1/2 agurk
1 avocado
1 (barne)neve pinjekjerner
1 (spedbarns)neve solsikkefrø
5 soltørkede tomater lagt i olje
Stek bacon og kylling i små biter og la det ble "kaldt". Rist pinjekjernene og solsikkefrøene i en tørr panne. Del opp salat, paprika, agurk, soltørkede tomater og avocado i like store biter. Bland salaten sammen. Jeg brukte en ferdig fransk vinagrette, men dette kan fint lages på egenhånd.
2 eggeplommer
2 dl solsikkeolje
2 fedd hvitløk
2 ts hvitvinseddik
2 ss vann
1 ts salt
Jeg fulgte denne oppskriften på majones og hadde i to pressende hvitløksfedd for å få aioli istedet for ren majones:
http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/
Det ble overraskende bra!
Stekte også litt ciabatta ved siden av!
Yummi! alt forsvant og mannen var fornøyd med salat på en fredagskveld!
Bacon- og kyllingsalat med hjemmelagd aioli!
1 pk bacon
1 kyllingfilet
Et par ulike salattyper
1/2 paprika
1/2 agurk
1 avocado
1 (barne)neve pinjekjerner
1 (spedbarns)neve solsikkefrø
5 soltørkede tomater lagt i olje
Stek bacon og kylling i små biter og la det ble "kaldt". Rist pinjekjernene og solsikkefrøene i en tørr panne. Del opp salat, paprika, agurk, soltørkede tomater og avocado i like store biter. Bland salaten sammen. Jeg brukte en ferdig fransk vinagrette, men dette kan fint lages på egenhånd.
2 eggeplommer
2 dl solsikkeolje
2 fedd hvitløk
2 ts hvitvinseddik
2 ss vann
1 ts salt
Jeg fulgte denne oppskriften på majones og hadde i to pressende hvitløksfedd for å få aioli istedet for ren majones:
http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/
Det ble overraskende bra!
Stekte også litt ciabatta ved siden av!
Yummi! alt forsvant og mannen var fornøyd med salat på en fredagskveld!
torsdag 15. april 2010
Suppedag! Spinatsuppedag!
Jeg: Hva skal vi ha til middag i dag?
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
Abonner på:
Innlegg (Atom)
