I går skulle vi egentlig ha hamburgere fordi vi hadde igjen to hjemmelagde hamburgerbrød, men så hadde jeg så lyst på rent kyllingkjøtt... Så da ble det kind-of-chicken-burgers.
2 kyllingfilet
8 soltørkede tomater i olje
1 sjalottløk
en liten neve pinjekjerner
en liten neve basilikumblader
olje
1 aubergine
1 ss sitronsaft
salt og pepper
2 hamburgerbrød
litt salat
litt avocado
Vask auberginen og prikk den med en gaffel. Legg den i ovnen (210 grader) til den er mør. Det tok ca 50 min hos meg.
Brett den lille flippen på kyllingfileten til side og begyn å skjære inn i kjøttet derfra. Skjær slik at du står igjen med en tynnere, men større kyllingfilet. Legg denne i en plastikkpose og bank den enda litt flatere og jevnere med noe tungt du har i nærheten. Jeg brukte en slipebrynje (eller hva det heter det man sliper kniver med).
Kjør soltørka tomater, basilikum, lett oppkuttet sjalottløk, pinjekjerner (rist dem om du gidder) og litt olje sammen i en mikser. Ha i mer olje til du har en fin konsistens.
Smør fyllet (nesten-pestoen) over kyllingfiletene og brett de sammen. Stek i ovnen til de er ferdige (jada..). Tror mine brukte ca 20 min.
Ta ut auberginen fra ovnen og skrap ut kjøttet med en skje. Kjør dette i en mikser sammen med sitronsaft, salt og pepper. Hold det varmt til kyllingen er klar.
Anrett kind-of-chicken-burger'ne med brød, salat, avocado, auberginerøre og kylling.
Viser innlegg med etiketten avocado. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten avocado. Vis alle innlegg
tirsdag 25. mai 2010
Fylte kyllingfileter med auberginerøre
Se lignende saker:
aubergine,
avocado,
kylling,
salat,
soltørka tomat
torsdag 29. april 2010
Tilbehør: salat
Jeg har generelt vært dårlig på å bruke salat som tilbehør til middagene jeg lager, men etter jeg begynte å lage denne, er salat kommet på tallerkenen opptil flere ganger i uka.
3 ulike typer salat
paprika
agurk
avocado
soltørkede tomater
alfalafaspirer
solsikkekjerner
pinjekjerner
gresskarkjerner
Knorrs franske dressing i tørrform
Frøkjernene rister jeg lett i pannen og har de i når de er blitt litt avkjølte. Vi liker kjerner, så her er det en god posjon som havner i salaten. Spirene tar jeg i etter at dressingen er blandet i resten. Ellers er det ganske enkel skuring. Hakk opp i ønskede størrelser og bland. Nyt.
For eventuelle lesere, så er dette en forenkling av denne: Salatfredag
3 ulike typer salat
paprika
agurk
avocado
soltørkede tomater
alfalafaspirer
solsikkekjerner
pinjekjerner
gresskarkjerner
Knorrs franske dressing i tørrform
Frøkjernene rister jeg lett i pannen og har de i når de er blitt litt avkjølte. Vi liker kjerner, så her er det en god posjon som havner i salaten. Spirene tar jeg i etter at dressingen er blandet i resten. Ellers er det ganske enkel skuring. Hakk opp i ønskede størrelser og bland. Nyt.
For eventuelle lesere, så er dette en forenkling av denne: Salatfredag
fredag 23. april 2010
Salatfredag!
Denne melkefrie dietten krever sin kvinne på fredager. Alt man egentlig har lyst på fredag kveld er jo smeltet ost! Lasagne! Taco! Pizza! Ostesmørbrød! Etc. Etc. Så når dette utgår, vel taco kan man helt klart spise uten ost, så må man finne på annet godt og i dag ble det salat!
Bacon- og kyllingsalat med hjemmelagd aioli!
1 pk bacon
1 kyllingfilet
Et par ulike salattyper
1/2 paprika
1/2 agurk
1 avocado
1 (barne)neve pinjekjerner
1 (spedbarns)neve solsikkefrø
5 soltørkede tomater lagt i olje
Stek bacon og kylling i små biter og la det ble "kaldt". Rist pinjekjernene og solsikkefrøene i en tørr panne. Del opp salat, paprika, agurk, soltørkede tomater og avocado i like store biter. Bland salaten sammen. Jeg brukte en ferdig fransk vinagrette, men dette kan fint lages på egenhånd.
2 eggeplommer
2 dl solsikkeolje
2 fedd hvitløk
2 ts hvitvinseddik
2 ss vann
1 ts salt
Jeg fulgte denne oppskriften på majones og hadde i to pressende hvitløksfedd for å få aioli istedet for ren majones:
http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/
Det ble overraskende bra!
Stekte også litt ciabatta ved siden av!
Yummi! alt forsvant og mannen var fornøyd med salat på en fredagskveld!
Bacon- og kyllingsalat med hjemmelagd aioli!
1 pk bacon
1 kyllingfilet
Et par ulike salattyper
1/2 paprika
1/2 agurk
1 avocado
1 (barne)neve pinjekjerner
1 (spedbarns)neve solsikkefrø
5 soltørkede tomater lagt i olje
Stek bacon og kylling i små biter og la det ble "kaldt". Rist pinjekjernene og solsikkefrøene i en tørr panne. Del opp salat, paprika, agurk, soltørkede tomater og avocado i like store biter. Bland salaten sammen. Jeg brukte en ferdig fransk vinagrette, men dette kan fint lages på egenhånd.
2 eggeplommer
2 dl solsikkeolje
2 fedd hvitløk
2 ts hvitvinseddik
2 ss vann
1 ts salt
Jeg fulgte denne oppskriften på majones og hadde i to pressende hvitløksfedd for å få aioli istedet for ren majones:
http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/
Det ble overraskende bra!
Stekte også litt ciabatta ved siden av!
Yummi! alt forsvant og mannen var fornøyd med salat på en fredagskveld!
tirsdag 22. september 2009
Avocadosuppe
I går testet vi avocadosuppe på nytt. For et års tid siden så fant vi en oppskrift i Spis Bedre på avocadosuppe - som min mann likte veldig godt, men som jeg syntes ikke var noe særlig. Da det på nytt dukket opp en oppskrift på avocadosuppe, i samme blad, som var litt annerledes, lot jeg meg overtale.
Som så ofte før, så følger jeg ikke oppskriften helt til punkt og prikke og her kommer min tilpassede versjon (nok til 2 stk - en sulten og en veldig sulten - som full middag):
2 stk moden avocado
2 dl frosne erter
en stor håndfull reker med skall
2 stk hønsebuljong
1 dl creme fraiche
1 l vann
2 dl vann
1. Rens rekene og ta vare på skallet.
2. Kok opp 1 l vann med buljong og ha i rekeskall. La det småkoke i ca. 5 min.
3. Kok opp 2 dl vann i en liten kjele og ha i de frosne ertene. Når vannet på nytt er kokt opp tar man kjelen av plata og heller av vannet. La ertene ligge i kjelen med lokk til resten er klart.
4. Rens avocadoene og mos de godt sammen med creme fraichen.
5. Sil rekebuljongen fri for skall og ha tilbake i kjelen. Bland i avocadomosen med en stavmikser.
6. Fordel reker og erter i to skåler og hell over varm suppe. Smak til med salt og pepper. Vil nok være salt nok på grunn av hønsebuljongen.
Serveres med godt brød!
Som så ofte før, så følger jeg ikke oppskriften helt til punkt og prikke og her kommer min tilpassede versjon (nok til 2 stk - en sulten og en veldig sulten - som full middag):
2 stk moden avocado
2 dl frosne erter
en stor håndfull reker med skall
2 stk hønsebuljong
1 dl creme fraiche
1 l vann
2 dl vann
1. Rens rekene og ta vare på skallet.
2. Kok opp 1 l vann med buljong og ha i rekeskall. La det småkoke i ca. 5 min.
3. Kok opp 2 dl vann i en liten kjele og ha i de frosne ertene. Når vannet på nytt er kokt opp tar man kjelen av plata og heller av vannet. La ertene ligge i kjelen med lokk til resten er klart.
4. Rens avocadoene og mos de godt sammen med creme fraichen.
5. Sil rekebuljongen fri for skall og ha tilbake i kjelen. Bland i avocadomosen med en stavmikser.
6. Fordel reker og erter i to skåler og hell over varm suppe. Smak til med salt og pepper. Vil nok være salt nok på grunn av hønsebuljongen.
Serveres med godt brød!
Abonner på:
Innlegg (Atom)
