Dagens middag var en nyoppfinnelse og jeg er svært fornøyd med utfallet!
Laks med potet- og gulrotlokk!
En liten salmalaks eller 4 laksefileter
6 mandelpoteter
2 gulrøtter
12 asparges
1 sitron
Havremelk/melk
Smør/melange
olje
salt og pepper
Persille
Skrell potet og gulrot og del det opp i passe små biter. Kok det mørt og mos det sammen med en god klatt smør/melange og en passe dose havremelk. Mosen skal være sånn passe fast.
Smør en ildfast form med olje. Krydre laksen med salt og pepper på alle sider og legg den i formen. Riv over skall fra sitronen og svis sitronsaft fra halve sitronen over. Smør potet- og gulrotmosen over laksen slik at den dekker hele. Sett i ovnen på 200grader i ca. 15 min.
Kok asparges i lettsaltet vann.
Smelt smør og ha i persille og bruk dette som "saus".
Velbekomme!
Viser innlegg med etiketten potet. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten potet. Vis alle innlegg
onsdag 9. juni 2010
torsdag 3. juni 2010
Årets første parkgrilling!
mandag 3. mai 2010
Suppe på en kjøttfri mandag
Vi praktiserer egentlig fishy mondays her i huset, men går ikke av veien for å gjøre mandagen helt vegetarisk heller. I dag ble det suppe på stæsj vi hadde fra før i kjøleskapet, men en restesuppe trenger ikke å være en dårlig middag.
Potet, purre og sellerirotsuppe!
5 mandelpoteter
1 bit sellerirot
1 purre
1 grønnsaksbuljongterning
0,5 l varmt vann
ca 2,5 dl fløte (vi bruker hvetefløte fra Oatly. jeg ville kanskje brukt litt mindre vanlig fløte/matfløte)
Olje/smør
Persille/kruspersille
Salt og pepper
Skrell og skjær potetene og selleriroten i jevnt store biter. Surr dette i en passende kjele og hell over vann og ha i builjongterningen. La det koke nesten mørt. Ha i purre i ringer og fløten og kok det mørt. Bruk en stavmikser og mos alt sammen til konsistensen du ønsker. Smak til med persille, salt og pepper.
Potet, purre og sellerirotsuppe!
5 mandelpoteter
1 bit sellerirot
1 purre
1 grønnsaksbuljongterning
0,5 l varmt vann
ca 2,5 dl fløte (vi bruker hvetefløte fra Oatly. jeg ville kanskje brukt litt mindre vanlig fløte/matfløte)
Olje/smør
Persille/kruspersille
Salt og pepper
Skrell og skjær potetene og selleriroten i jevnt store biter. Surr dette i en passende kjele og hell over vann og ha i builjongterningen. La det koke nesten mørt. Ha i purre i ringer og fløten og kok det mørt. Bruk en stavmikser og mos alt sammen til konsistensen du ønsker. Smak til med persille, salt og pepper.
Se lignende saker:
persille,
potet,
purre,
sellerirot,
suppe
tirsdag 20. april 2010
Deilige Salma
Toppen av hverdagslykke er en ovnsstekt salmalaks!
Det er skummelt enkelt å lage en nydelig fiskemåltid:
1 liten salmalaks
3 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
3 store poteter / 5-6 små
Olje
salt og pepper
En dæsj smør
Kok gulrøtter og sellerirot møre. Ha i en dæsj smør og mos sammen med stavmikser eller for hånd.
Skjær opp opp potetene (husk å vaske de først) i skiver som er ca 0,5 cm tykke. Skyll over og bland i olje, salt og smør og sett i ovnen. Stek til de er møre.
Del laksen opp i posjonsbiter og ha olje, salt og pepper på. Sett i ovnen. Helst på lav varme, men 200grader fungerer også. I dag tok det ca. 15 min. Kommer an på tykkelsen. Med salmalaksen er det nesten bedre med for kort enn for lang. Laksen har så god kvalitet at den fint kan spises rå. Er vel en grunn til at mange bruker den til sushi?
Enkelt? OG VELDIG GODT!
Det er skummelt enkelt å lage en nydelig fiskemåltid:
1 liten salmalaks
3 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
3 store poteter / 5-6 små
Olje
salt og pepper
En dæsj smør
Kok gulrøtter og sellerirot møre. Ha i en dæsj smør og mos sammen med stavmikser eller for hånd.
Skjær opp opp potetene (husk å vaske de først) i skiver som er ca 0,5 cm tykke. Skyll over og bland i olje, salt og smør og sett i ovnen. Stek til de er møre.
Del laksen opp i posjonsbiter og ha olje, salt og pepper på. Sett i ovnen. Helst på lav varme, men 200grader fungerer også. I dag tok det ca. 15 min. Kommer an på tykkelsen. Med salmalaksen er det nesten bedre med for kort enn for lang. Laksen har så god kvalitet at den fint kan spises rå. Er vel en grunn til at mange bruker den til sushi?
Enkelt? OG VELDIG GODT!
Se lignende saker:
gulrot,
laks,
potet,
salmalaks,
sellerirot
søndag 11. april 2010
Luksusrestestappe
Til dagens søndagsmiddag (helstekt kylling) lagde jeg potet- og sellerirotstappe med noe man kanskje kan kalle vel lukseriøs restemat.
2 poteter
1 bit sellerirot
1 dl hvitvin
1 dl vann
3 ss andefett
salt og pepper
Skrell og del opp potet og sellerirot i biter. Ha i kjele og hell over hvitvin og vann og kok opp. La det koke mørt og hell av nesten all væske, men ta vare på det for å spe ut mosen til passe konsistens. Mos med stavmikser og rør inn andefett, salt og pepper.
voila! Yummi, yummmi-stappe!
2 poteter
1 bit sellerirot
1 dl hvitvin
1 dl vann
3 ss andefett
salt og pepper
Skrell og del opp potet og sellerirot i biter. Ha i kjele og hell over hvitvin og vann og kok opp. La det koke mørt og hell av nesten all væske, men ta vare på det for å spe ut mosen til passe konsistens. Mos med stavmikser og rør inn andefett, salt og pepper.
voila! Yummi, yummmi-stappe!
Se lignende saker:
andefett,
hvitvin,
potet,
sellerirot
mandag 29. mars 2010
Falsk bacalao
For en enkel, men utrolig god kopi av bacalao.
(3 porsjoner)
3-4 stk frossen gourmet torskefilet fra findus
1 løk
1 boks hakka tomater med hvitløk
1 boks hele tomater
3-4 poteter
0,5 l vann
Evn. 1 terning fiskebuljong
Hakk løk og skrell poteter og del i passende biter. Sist gang jeg lagde dette, brukte jeg faktisk ikke poteter i det hele tatt, men tok en god neve med sellerirotbiter (jeg elsker sellerirot) i stedet. Surr det kjapt i smør og hell over tomatboksene. la det koke til løken og potetene er møre. Ha i passe mengde vann til du finner en konsistens mellom suppe og gryte som du er fortrolig med. Ha evn. i buljongterning. Ha i de frosne torskebitene og la de trekke til de er gjennomvarme. Del de forsiktig opp med sleiva du bruker.
Server med brød. Ha evn også i en god klunk olivenolje dersom du er glad i det.
(3 porsjoner)
3-4 stk frossen gourmet torskefilet fra findus
1 løk
1 boks hakka tomater med hvitløk
1 boks hele tomater
3-4 poteter
0,5 l vann
Evn. 1 terning fiskebuljong
Hakk løk og skrell poteter og del i passende biter. Sist gang jeg lagde dette, brukte jeg faktisk ikke poteter i det hele tatt, men tok en god neve med sellerirotbiter (jeg elsker sellerirot) i stedet. Surr det kjapt i smør og hell over tomatboksene. la det koke til løken og potetene er møre. Ha i passe mengde vann til du finner en konsistens mellom suppe og gryte som du er fortrolig med. Ha evn. i buljongterning. Ha i de frosne torskebitene og la de trekke til de er gjennomvarme. Del de forsiktig opp med sleiva du bruker.
Server med brød. Ha evn også i en god klunk olivenolje dersom du er glad i det.
Abonner på:
Innlegg (Atom)

