Bulgur inntar stadig mer av middagsandelen her i huset. Den grisetakler i hvertfall den triste risen.
2 stk laksefilet
1,5 dl stor bulgur
4 brokkolibuketter
1/3 squash
1/2 løk
1/2 terning grønnsaksbuljong
4 dl kokt, varmt vann
olje
salt og pepper
Stek laksen i ovn til den er gjennomstekt.
Del grønnsakene i passe biter og stek de møre.
Surr bulgur i litt olje til det blir blankt. Tilsett 3 dl kokende vann, buljong og la det surre på svak varme. Dersom vannet er fordampet og bulguren ikke er helt mør ennå, så ha oppi litt mer vann. Da bulguren av plata, rør godt om og sett på lokk like før alt vannet er fordampet. La det sette seg i noen minutter før du blander inn grønnsakene.
Smak til med salt og pepper.
Viser innlegg med etiketten løk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten løk. Vis alle innlegg
mandag 23. august 2010
mandag 31. mai 2010
Paprikasuppe
En av suppene vi lager oftest er paprikasuppe. Utrolig enkelt og kjapt!
4-5 røde paprika
1/2 rød chili (kan sløyfes)
1 løk
1/2-1 l kokende vann
1 grønnsaksbuljongterning
olje
salt og pepper
Hakk paprikaen og løken i grove biter. (Hakk chilien i små biter). Varm oljen i en kjele og ha i grønnsakene og surr de litt til de er blanke. Ha i kokende vann så det dekker og buljongterningen. La det koke mørt og kjør alt sammen til en glatt suppe med en blender eller stavmikser. Smak til med salt og pepper.
Det smaker ekstra godt med stekt chorizopølse i! Og brød med smør på ved siden av.
4-5 røde paprika
1/2 rød chili (kan sløyfes)
1 løk
1/2-1 l kokende vann
1 grønnsaksbuljongterning
olje
salt og pepper
Hakk paprikaen og løken i grove biter. (Hakk chilien i små biter). Varm oljen i en kjele og ha i grønnsakene og surr de litt til de er blanke. Ha i kokende vann så det dekker og buljongterningen. La det koke mørt og kjør alt sammen til en glatt suppe med en blender eller stavmikser. Smak til med salt og pepper.
Det smaker ekstra godt med stekt chorizopølse i! Og brød med smør på ved siden av.
mandag 10. mai 2010
Verdens enkleste suppe - og den billigste
Jeg blir overrasket om du finner en enklere og billigere suppe enn løksuppe. Og det smaker veldig godt også.
3-4 kepaløk
4 fedd hvitløk
1 grønnsaksbuljong
1 l vann
1 ss mel
Smør/olje
Skrell og skjør løken i store biter. Det enkleste er nok bare å dele de i ringer. Skrell hvitløksfeddene og del de i to. Om de ser små er det like greit å beholde de hele.
Surr løk og hvitløk i olje til det er gyldent og ha på mel før du heller over kokende vann og har i buljongterningen. Kok til løken er god og mør.
Server med brød (ostesmørbrød er veldig stas)!
3-4 kepaløk
4 fedd hvitløk
1 grønnsaksbuljong
1 l vann
1 ss mel
Smør/olje
Skrell og skjør løken i store biter. Det enkleste er nok bare å dele de i ringer. Skrell hvitløksfeddene og del de i to. Om de ser små er det like greit å beholde de hele.
Surr løk og hvitløk i olje til det er gyldent og ha på mel før du heller over kokende vann og har i buljongterningen. Kok til løken er god og mør.
Server med brød (ostesmørbrød er veldig stas)!
lørdag 1. mai 2010
Lørdagskos
Hjemmefra har jeg en svært hyggelig tradisjon - lunsjen på lørdag i 3tia! Den besto nemlig av omelett, baguetter, te og juice! Mmmm! og selvfølgelig med hele familien samlet! Dette er en tradisjon jeg håper at min familie vil oppta og i dag ble den snikinnført (mannen ønsker grøt på lørdagene, men med en liten melkeallergiker, er ikke akkurat det toppers).
Omelett (uten ost)
2 poteter
1/4 rød paprika
1/2 purre
1/2 løk
1 pl bacon
5 egg
en skvett vann
salt og pepper
Skrell potetene og del de i små biter. Kok de så vidt møre. Del opp paprika, purre, løk og bacon i passe biter. Stek baconet først og stek det i ca 2-3 min før du har i potetene og løken. Stek det gyldent. Ha i purre og paprika og surr det varmt. Skru ned varmen til ca midt på.
Visp eggene sammen med en skvett vann. Sørg for at alt er jevnt fordelt i pannen før du heller over eggene. De uten melkeallergi kan legge på litt ost på toppen før man setter på et lokk. Stek omeletten igjennom på middels varme. Da unngår du at bunnen blir brent. Det tar kanskje litt lengre tid, men brent bunn er ikke verdt tiden du sparer. :)
Serveres i stekepannen med nystekte baguetter, godt smør, en stor kanne te og masse deilig juice!
Mmm! Lørdag!
Omelett (uten ost)
2 poteter
1/4 rød paprika
1/2 purre
1/2 løk
1 pl bacon
5 egg
en skvett vann
salt og pepper
Skrell potetene og del de i små biter. Kok de så vidt møre. Del opp paprika, purre, løk og bacon i passe biter. Stek baconet først og stek det i ca 2-3 min før du har i potetene og løken. Stek det gyldent. Ha i purre og paprika og surr det varmt. Skru ned varmen til ca midt på.
Visp eggene sammen med en skvett vann. Sørg for at alt er jevnt fordelt i pannen før du heller over eggene. De uten melkeallergi kan legge på litt ost på toppen før man setter på et lokk. Stek omeletten igjennom på middels varme. Da unngår du at bunnen blir brent. Det tar kanskje litt lengre tid, men brent bunn er ikke verdt tiden du sparer. :)
Serveres i stekepannen med nystekte baguetter, godt smør, en stor kanne te og masse deilig juice!
Mmm! Lørdag!
torsdag 15. april 2010
Suppedag! Spinatsuppedag!
Jeg: Hva skal vi ha til middag i dag?
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
mandag 12. april 2010
Ukas fiskemiddag
Sesampanert torsk med bulgurgrønnsaker
2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør
Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.
Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.
Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.
Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.
Velbekomme!
2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør
Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.
Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.
Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.
Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.
Velbekomme!
mandag 29. mars 2010
Falsk bacalao
For en enkel, men utrolig god kopi av bacalao.
(3 porsjoner)
3-4 stk frossen gourmet torskefilet fra findus
1 løk
1 boks hakka tomater med hvitløk
1 boks hele tomater
3-4 poteter
0,5 l vann
Evn. 1 terning fiskebuljong
Hakk løk og skrell poteter og del i passende biter. Sist gang jeg lagde dette, brukte jeg faktisk ikke poteter i det hele tatt, men tok en god neve med sellerirotbiter (jeg elsker sellerirot) i stedet. Surr det kjapt i smør og hell over tomatboksene. la det koke til løken og potetene er møre. Ha i passe mengde vann til du finner en konsistens mellom suppe og gryte som du er fortrolig med. Ha evn. i buljongterning. Ha i de frosne torskebitene og la de trekke til de er gjennomvarme. Del de forsiktig opp med sleiva du bruker.
Server med brød. Ha evn også i en god klunk olivenolje dersom du er glad i det.
(3 porsjoner)
3-4 stk frossen gourmet torskefilet fra findus
1 løk
1 boks hakka tomater med hvitløk
1 boks hele tomater
3-4 poteter
0,5 l vann
Evn. 1 terning fiskebuljong
Hakk løk og skrell poteter og del i passende biter. Sist gang jeg lagde dette, brukte jeg faktisk ikke poteter i det hele tatt, men tok en god neve med sellerirotbiter (jeg elsker sellerirot) i stedet. Surr det kjapt i smør og hell over tomatboksene. la det koke til løken og potetene er møre. Ha i passe mengde vann til du finner en konsistens mellom suppe og gryte som du er fortrolig med. Ha evn. i buljongterning. Ha i de frosne torskebitene og la de trekke til de er gjennomvarme. Del de forsiktig opp med sleiva du bruker.
Server med brød. Ha evn også i en god klunk olivenolje dersom du er glad i det.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
