Viser innlegg med etiketten salmalaks. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten salmalaks. Vis alle innlegg

onsdag 9. juni 2010

Forlokkende laks

Dagens middag var en nyoppfinnelse og jeg er svært fornøyd med utfallet!

Laks med potet- og gulrotlokk!

En liten salmalaks eller 4 laksefileter
6 mandelpoteter
2 gulrøtter
12 asparges
1 sitron
Havremelk/melk
Smør/melange
olje
salt og pepper
Persille

Skrell potet og gulrot og del det opp i passe små biter. Kok det mørt og mos det sammen med en god klatt smør/melange og en passe dose havremelk. Mosen skal være sånn passe fast.

Smør en ildfast form med olje. Krydre laksen med salt og pepper på alle sider og legg den i formen. Riv over skall fra sitronen og svis sitronsaft fra halve sitronen over. Smør potet- og gulrotmosen over laksen slik at den dekker hele. Sett i ovnen på 200grader i ca. 15 min.

Kok asparges i lettsaltet vann.

Smelt smør og ha i persille og bruk dette som "saus".

Velbekomme!

tirsdag 20. april 2010

Deilige Salma

Toppen av hverdagslykke er en ovnsstekt salmalaks!

Det er skummelt enkelt å lage en nydelig fiskemåltid:

1 liten salmalaks
3 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
3 store poteter / 5-6 små
Olje
salt og pepper
En dæsj smør

Kok gulrøtter og sellerirot møre. Ha i en dæsj smør og mos sammen med stavmikser eller for hånd.

Skjær opp opp potetene (husk å vaske de først) i skiver som er ca 0,5 cm tykke. Skyll over og bland i olje, salt og smør og sett i ovnen. Stek til de er møre.

Del laksen opp i posjonsbiter og ha olje, salt og pepper på. Sett i ovnen. Helst på lav varme, men 200grader fungerer også. I dag tok det ca. 15 min. Kommer an på tykkelsen. Med salmalaksen er det nesten bedre med for kort enn for lang. Laksen har så god kvalitet at den fint kan spises rå. Er vel en grunn til at mange bruker den til sushi?

Enkelt? OG VELDIG GODT!