Viser innlegg med etiketten sellerirot. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten sellerirot. Vis alle innlegg

torsdag 27. mai 2010

Babymiddag

I dag testet vi følgende kombo innenfor barnemat:

1/2 glass gulrotmos
2 isbitterninger med sellerirotmos
1 isbitterning med kålrot
1 isbitterning med pærepure
5 basilikumblad - hakket
1 ts solsikkeolje


Det var stor stas.

Jeg lager ulike moser som jeg fryser ned på en isbitterningsbrett. Når de er frosset, løsner jeg dem og legger de i en plastpose og merker de med dato. Sånn kan jeg lage ulike kombinasjoner for å teste ut. En del mos fryser jeg også ned i halve middagsglass slik at jeg kan ha det som basis for en middagsrett. Dette fungerer strålende synes jeg.

mandag 3. mai 2010

Suppe på en kjøttfri mandag

Vi praktiserer egentlig fishy mondays her i huset, men går ikke av veien for å gjøre mandagen helt vegetarisk heller. I dag ble det suppe på stæsj vi hadde fra før i kjøleskapet, men en restesuppe trenger ikke å være en dårlig middag.

Potet, purre og sellerirotsuppe!

5 mandelpoteter
1 bit sellerirot
1 purre
1 grønnsaksbuljongterning
0,5 l varmt vann
ca 2,5 dl fløte (vi bruker hvetefløte fra Oatly. jeg ville kanskje brukt litt mindre vanlig fløte/matfløte)
Olje/smør
Persille/kruspersille
Salt og pepper

Skrell og skjær potetene og selleriroten i jevnt store biter. Surr dette i en passende kjele og hell over vann og ha i builjongterningen. La det koke nesten mørt. Ha i purre i ringer og fløten og kok det mørt. Bruk en stavmikser og mos alt sammen til konsistensen du ønsker. Smak til med persille, salt og pepper.

tirsdag 20. april 2010

Deilige Salma

Toppen av hverdagslykke er en ovnsstekt salmalaks!

Det er skummelt enkelt å lage en nydelig fiskemåltid:

1 liten salmalaks
3 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
3 store poteter / 5-6 små
Olje
salt og pepper
En dæsj smør

Kok gulrøtter og sellerirot møre. Ha i en dæsj smør og mos sammen med stavmikser eller for hånd.

Skjær opp opp potetene (husk å vaske de først) i skiver som er ca 0,5 cm tykke. Skyll over og bland i olje, salt og smør og sett i ovnen. Stek til de er møre.

Del laksen opp i posjonsbiter og ha olje, salt og pepper på. Sett i ovnen. Helst på lav varme, men 200grader fungerer også. I dag tok det ca. 15 min. Kommer an på tykkelsen. Med salmalaksen er det nesten bedre med for kort enn for lang. Laksen har så god kvalitet at den fint kan spises rå. Er vel en grunn til at mange bruker den til sushi?

Enkelt? OG VELDIG GODT!

mandag 12. april 2010

Ukas fiskemiddag

Sesampanert torsk med bulgurgrønnsaker

2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør

Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.

Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.

Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.

Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.

Velbekomme!

søndag 11. april 2010

Luksusrestestappe

Til dagens søndagsmiddag (helstekt kylling) lagde jeg potet- og sellerirotstappe med noe man kanskje kan kalle vel lukseriøs restemat.

2 poteter
1 bit sellerirot
1 dl hvitvin
1 dl vann
3 ss andefett
salt og pepper

Skrell og del opp potet og sellerirot i biter. Ha i kjele og hell over hvitvin og vann og kok opp. La det koke mørt og hell av nesten all væske, men ta vare på det for å spe ut mosen til passe konsistens. Mos med stavmikser og rør inn andefett, salt og pepper.

voila! Yummi, yummmi-stappe!

søndag 28. mars 2010

Restemiddag

Av og til må man ta det man har og gjøre det beste ut av det. Så i kveld hadde vi følgende til middag:

2 stk nakkekotelett av svin
brokkoli
sellerirot
mandelpotet
aubergine

Av selleriroten lagde jeg en enkel puré. Hadde i litt mandelpotet også fordi det binder væske bedre. Blandet det egentlig bare med smør og litt salt og pepper.

Auberginen delte jeg i mellomstore biter og skar vekk "skallet". Bitene la jeg i en skål og drysset over litt salt. Lot det stå endel minutter før jeg skylte av saltet. Bitene stekte jeg møre i panne og hadde over litt salt og pepper til slutt.

Brokkolien delte jeg i biter og dampet det helt enkelt.

Nakkekotelettene saltet og pepret jeg og stekte de i panne sammen med auberginen. Når de var ferdig stekt, kokte jeg ut pannen for å få litt saus.

Brukerkommentar: "hø? hva er det her?" (Auberginbitene) "Det var dritgodt".

mandag 22. mars 2010

Torsk med sellerirotpuré og grønt

(1 porsjon)

1 bit torskefilet
1 liten bit sellerirot
2 små mandelpoteter/1 stor potet
3 asparges
2 brokkolibiter
mel
sesamfrø
brødsmuler
smør
salt og pepper

Rens og skjær sellerirot og potet i biter og kok de møre i vann. Hell av det meste av kokevannet, ha i en klump smør og kjør det til en puré med stavmikser.

Jeg brukte gourmettorsk fra findus fordi det var det jeg hadde i fryseren. Tørk av fisken og panèr den i mel, sesamfrø og brødsmuler. Stek det i smør til fisken er gjennomstekt.

Kok/damp brokkoli og asparges til de er møre, men har litt tyggemotstand.

Bruk salt og pepper når alt er ferdig for å krydre.

Velbekomme!

søndag 21. mars 2010

Tilbake igjen - med suppe!

Gulrot-, Ingefær- og sellerirotsuppe

5 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
1 løk
1 liten bit fersk ingefær
1 l kokende vann
1 terning grønnsaksbuljong
1/2 sitron
Litt olje/smør
Salt og pepper

Kutt gulrøttene, sellerirota og løken i biter. Surr de i oljen/smøret til de er blanke. Ha i ingefær, kokende vann og buljongterningen. La det småkoke til grønsakene er møre. Bruk en stavmikser og kjør suppen til alle bitene er borte. Skvis sitronen over og smak til med salt og pepper.

Serveres med brød!

Velbekomme! og velkommen tilbake (?!!)