Viser innlegg med etiketten purre. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten purre. Vis alle innlegg

mandag 3. mai 2010

Suppe på en kjøttfri mandag

Vi praktiserer egentlig fishy mondays her i huset, men går ikke av veien for å gjøre mandagen helt vegetarisk heller. I dag ble det suppe på stæsj vi hadde fra før i kjøleskapet, men en restesuppe trenger ikke å være en dårlig middag.

Potet, purre og sellerirotsuppe!

5 mandelpoteter
1 bit sellerirot
1 purre
1 grønnsaksbuljongterning
0,5 l varmt vann
ca 2,5 dl fløte (vi bruker hvetefløte fra Oatly. jeg ville kanskje brukt litt mindre vanlig fløte/matfløte)
Olje/smør
Persille/kruspersille
Salt og pepper

Skrell og skjær potetene og selleriroten i jevnt store biter. Surr dette i en passende kjele og hell over vann og ha i builjongterningen. La det koke nesten mørt. Ha i purre i ringer og fløten og kok det mørt. Bruk en stavmikser og mos alt sammen til konsistensen du ønsker. Smak til med persille, salt og pepper.

lørdag 1. mai 2010

Lørdagskos

Hjemmefra har jeg en svært hyggelig tradisjon - lunsjen på lørdag i 3tia! Den besto nemlig av omelett, baguetter, te og juice! Mmmm! og selvfølgelig med hele familien samlet! Dette er en tradisjon jeg håper at min familie vil oppta og i dag ble den snikinnført (mannen ønsker grøt på lørdagene, men med en liten melkeallergiker, er ikke akkurat det toppers).

Omelett (uten ost)

2 poteter
1/4 rød paprika
1/2 purre
1/2 løk
1 pl bacon
5 egg
en skvett vann
salt og pepper

Skrell potetene og del de i små biter. Kok de så vidt møre. Del opp paprika, purre, løk og bacon i passe biter. Stek baconet først og stek det i ca 2-3 min før du har i potetene og løken. Stek det gyldent. Ha i purre og paprika og surr det varmt. Skru ned varmen til ca midt på.
Visp eggene sammen med en skvett vann. Sørg for at alt er jevnt fordelt i pannen før du heller over eggene. De uten melkeallergi kan legge på litt ost på toppen før man setter på et lokk. Stek omeletten igjennom på middels varme. Da unngår du at bunnen blir brent. Det tar kanskje litt lengre tid, men brent bunn er ikke verdt tiden du sparer. :)

Serveres i stekepannen med nystekte baguetter, godt smør, en stor kanne te og masse deilig juice!

Mmm! Lørdag!