I dag testet vi følgende kombo innenfor barnemat:
1/2 glass gulrotmos
2 isbitterninger med sellerirotmos
1 isbitterning med kålrot
1 isbitterning med pærepure
5 basilikumblad - hakket
1 ts solsikkeolje
Det var stor stas.
Jeg lager ulike moser som jeg fryser ned på en isbitterningsbrett. Når de er frosset, løsner jeg dem og legger de i en plastpose og merker de med dato. Sånn kan jeg lage ulike kombinasjoner for å teste ut. En del mos fryser jeg også ned i halve middagsglass slik at jeg kan ha det som basis for en middagsrett. Dette fungerer strålende synes jeg.
Viser innlegg med etiketten Pære. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Pære. Vis alle innlegg
torsdag 27. mai 2010
tirsdag 23. mars 2010
Barnemat!
Årsaken til mitt fravær fra september til mars har vært ankomsten av et avkom. En sønn. Han har nå blitt et halvt år stor og er i full gang med å oppdage mat! Hittil har puréer vært det store og først og fremst av pære og mango.
Pærepuré
3 modne pærer skrelles og deles i biter. Kok de møre i litt vann. Hell av vannet og kjør det til en puré ved hjelp av stavmikser. Frys som isbiter og når de er frosne kneppes de ut og legges over i en pose. Da er det enkelt å ta opp litt og litt av gangen. Noe som er veldig fint når man er i gang med smakebiter.
Mangopuré
En moden mango deles opp og presses igjennom en sil. Om mangoen er litt umoden, kan det være lurt å koke den litt først. Grunnen til at den presses igjennom en sil, er fordi da fjerner man "trådene" som finnes i mango. Bruk isbittrikset her også.
Pærepuré
3 modne pærer skrelles og deles i biter. Kok de møre i litt vann. Hell av vannet og kjør det til en puré ved hjelp av stavmikser. Frys som isbiter og når de er frosne kneppes de ut og legges over i en pose. Da er det enkelt å ta opp litt og litt av gangen. Noe som er veldig fint når man er i gang med smakebiter.
Mangopuré
En moden mango deles opp og presses igjennom en sil. Om mangoen er litt umoden, kan det være lurt å koke den litt først. Grunnen til at den presses igjennom en sil, er fordi da fjerner man "trådene" som finnes i mango. Bruk isbittrikset her også.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
