Viser innlegg med etiketten suppe. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten suppe. Vis alle innlegg

mandag 10. mai 2010

Verdens enkleste suppe - og den billigste

Jeg blir overrasket om du finner en enklere og billigere suppe enn løksuppe. Og det smaker veldig godt også.

3-4 kepaløk
4 fedd hvitløk
1 grønnsaksbuljong
1 l vann
1 ss mel
Smør/olje

Skrell og skjør løken i store biter. Det enkleste er nok bare å dele de i ringer. Skrell hvitløksfeddene og del de i to. Om de ser små er det like greit å beholde de hele.
Surr løk og hvitløk i olje til det er gyldent og ha på mel før du heller over kokende vann og har i buljongterningen. Kok til løken er god og mør.

Server med brød (ostesmørbrød er veldig stas)!

mandag 3. mai 2010

Suppe på en kjøttfri mandag

Vi praktiserer egentlig fishy mondays her i huset, men går ikke av veien for å gjøre mandagen helt vegetarisk heller. I dag ble det suppe på stæsj vi hadde fra før i kjøleskapet, men en restesuppe trenger ikke å være en dårlig middag.

Potet, purre og sellerirotsuppe!

5 mandelpoteter
1 bit sellerirot
1 purre
1 grønnsaksbuljongterning
0,5 l varmt vann
ca 2,5 dl fløte (vi bruker hvetefløte fra Oatly. jeg ville kanskje brukt litt mindre vanlig fløte/matfløte)
Olje/smør
Persille/kruspersille
Salt og pepper

Skrell og skjær potetene og selleriroten i jevnt store biter. Surr dette i en passende kjele og hell over vann og ha i builjongterningen. La det koke nesten mørt. Ha i purre i ringer og fløten og kok det mørt. Bruk en stavmikser og mos alt sammen til konsistensen du ønsker. Smak til med persille, salt og pepper.

torsdag 15. april 2010

Suppedag! Spinatsuppedag!

Jeg: Hva skal vi ha til middag i dag?
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.

Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.

*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*

Man trenger altså:

1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel

Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.

Stek bacon og kok eggene (hardkokte).

Anrett suppen med egg og bacon.

Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!

søndag 21. mars 2010

Tilbake igjen - med suppe!

Gulrot-, Ingefær- og sellerirotsuppe

5 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
1 løk
1 liten bit fersk ingefær
1 l kokende vann
1 terning grønnsaksbuljong
1/2 sitron
Litt olje/smør
Salt og pepper

Kutt gulrøttene, sellerirota og løken i biter. Surr de i oljen/smøret til de er blanke. Ha i ingefær, kokende vann og buljongterningen. La det småkoke til grønsakene er møre. Bruk en stavmikser og kjør suppen til alle bitene er borte. Skvis sitronen over og smak til med salt og pepper.

Serveres med brød!

Velbekomme! og velkommen tilbake (?!!)

tirsdag 22. september 2009

Avocadosuppe

I går testet vi avocadosuppe på nytt. For et års tid siden så fant vi en oppskrift i Spis Bedre på avocadosuppe - som min mann likte veldig godt, men som jeg syntes ikke var noe særlig. Da det på nytt dukket opp en oppskrift på avocadosuppe, i samme blad, som var litt annerledes, lot jeg meg overtale.

Som så ofte før, så følger jeg ikke oppskriften helt til punkt og prikke og her kommer min tilpassede versjon (nok til 2 stk - en sulten og en veldig sulten - som full middag):


2 stk moden avocado
2 dl frosne erter
en stor håndfull reker med skall
2 stk hønsebuljong
1 dl creme fraiche
1 l vann
2 dl vann

1. Rens rekene og ta vare på skallet.
2. Kok opp 1 l vann med buljong og ha i rekeskall. La det småkoke i ca. 5 min.
3. Kok opp 2 dl vann i en liten kjele og ha i de frosne ertene. Når vannet på nytt er kokt opp tar man kjelen av plata og heller av vannet. La ertene ligge i kjelen med lokk til resten er klart.
4. Rens avocadoene og mos de godt sammen med creme fraichen.
5. Sil rekebuljongen fri for skall og ha tilbake i kjelen. Bland i avocadomosen med en stavmikser.
6. Fordel reker og erter i to skåler og hell over varm suppe. Smak til med salt og pepper. Vil nok være salt nok på grunn av hønsebuljongen.

Serveres med godt brød!