En av suppene vi lager oftest er paprikasuppe. Utrolig enkelt og kjapt!
4-5 røde paprika
1/2 rød chili (kan sløyfes)
1 løk
1/2-1 l kokende vann
1 grønnsaksbuljongterning
olje
salt og pepper
Hakk paprikaen og løken i grove biter. (Hakk chilien i små biter). Varm oljen i en kjele og ha i grønnsakene og surr de litt til de er blanke. Ha i kokende vann så det dekker og buljongterningen. La det koke mørt og kjør alt sammen til en glatt suppe med en blender eller stavmikser. Smak til med salt og pepper.
Det smaker ekstra godt med stekt chorizopølse i! Og brød med smør på ved siden av.
Viser innlegg med etiketten paprika. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten paprika. Vis alle innlegg
mandag 31. mai 2010
søndag 16. mai 2010
Indrefilet av svin med peanøttsaus
For en tid tilbake kom jeg over en stykke indrefilet av svin på 50% fordi holdbarhetsdatoen var i ferd med å gå ut. Et flott stykke økologisk kjøtt! Det havnet i frysen fordi middagsplaner allerede var lagt. I dag ble det tatt opp (vel, egentlig i går) og fikk, etter noen runder på internett og egen tankevirksomhet, følge av grillede paprika, stekt aubergine, ris og peanøttsaus! Jommen!
Et stykke indrefilet av svin (300g holdt til 2 pers her)
2 røde paprika
1/2 aubergine
ris til 2 personer
1 ss solsikkeolje
1 ss grønn chili paste
2 ss grovt peanøttsmør (den fra Mills er uten melk)
1 ss sitronsaft
2 dl kokosmelk
salt og pepper
Skjær auberginene i ca 1/2 - 1 cm tykke skiver og salte de på begge sider. La de ligge på et brett.
Del paprikaene i to og ta ut kjerner og stilk. Legg de med snittsiden ned på et stekebrett og stek på varmluftgrill 200 grader (eller tilsvarende) til de er blitt nogså sorte. Ta de ut og legg de i en bolle med plast over slik at dampen ikke slipper ut.
Renskjær indrefileten og ha på salt og pepper. Stek den i litt olje slik at alle sider er brunet. Slå ovnen over fra varmluftgrill til vanlig over- og undervarme. Legg svinet på en ildfast form, ha i et steketermometer og sett inn i ovnen. Ta det ut når temperaturen viser 70 - 75 grader. 70 grader skal visstnok være rosa, men da jeg tok ut min på 72 grader var den ganske gjennomstekt. Så it's up to you. Pakk svinet inn i aluminiumsfolie og la det hvile til du skal skjære det opp (minst 5 min).
Varm 1 ss olje i en sausevennlig kjele. Stek den grønne currypasten i noen minutter før du har i peanøttsmør, sitronsaft og kokosmelk. La det koke på svak varme. Etter en liten stund vil sausen tykne.
Ta frem auberginene og skyll av saltet. Jeg stekte svinet i stekepanna i ovnen (sånn du kan ta av håndtaket på) og den panna inneholdt nå passe mengde deilig oljesjy som jeg stekte auberginene i. Om du ikke har det, så steker du auberginene i en god dæsj olje og salter og peprer etterpå. Steker du dem i sjyen trenger du ikke ekstra salt og pepper. Auberginene er ypperlige til å suge opp væske og smaker herlig etter en slik "sjybehandling".
Lag ris. (dette gidder jeg ikke gå nærmere innpå. har et ikke-eksisterende forhold til riskoking. for øyeblikket går det i boil in bags...)
Ta av skallet på paprikaen. Dette bør gå greit nå som de har liggi en stund. Ikke er de så varme lengre heller. Del paprikaen opp i strimler.
Skjær svinet opp i medaljonger og server med det goooode tilbehøret!
Et stykke indrefilet av svin (300g holdt til 2 pers her)
2 røde paprika
1/2 aubergine
ris til 2 personer
1 ss solsikkeolje
1 ss grønn chili paste
2 ss grovt peanøttsmør (den fra Mills er uten melk)
1 ss sitronsaft
2 dl kokosmelk
salt og pepper
Skjær auberginene i ca 1/2 - 1 cm tykke skiver og salte de på begge sider. La de ligge på et brett.
Del paprikaene i to og ta ut kjerner og stilk. Legg de med snittsiden ned på et stekebrett og stek på varmluftgrill 200 grader (eller tilsvarende) til de er blitt nogså sorte. Ta de ut og legg de i en bolle med plast over slik at dampen ikke slipper ut.
Renskjær indrefileten og ha på salt og pepper. Stek den i litt olje slik at alle sider er brunet. Slå ovnen over fra varmluftgrill til vanlig over- og undervarme. Legg svinet på en ildfast form, ha i et steketermometer og sett inn i ovnen. Ta det ut når temperaturen viser 70 - 75 grader. 70 grader skal visstnok være rosa, men da jeg tok ut min på 72 grader var den ganske gjennomstekt. Så it's up to you. Pakk svinet inn i aluminiumsfolie og la det hvile til du skal skjære det opp (minst 5 min).
Varm 1 ss olje i en sausevennlig kjele. Stek den grønne currypasten i noen minutter før du har i peanøttsmør, sitronsaft og kokosmelk. La det koke på svak varme. Etter en liten stund vil sausen tykne.
Ta frem auberginene og skyll av saltet. Jeg stekte svinet i stekepanna i ovnen (sånn du kan ta av håndtaket på) og den panna inneholdt nå passe mengde deilig oljesjy som jeg stekte auberginene i. Om du ikke har det, så steker du auberginene i en god dæsj olje og salter og peprer etterpå. Steker du dem i sjyen trenger du ikke ekstra salt og pepper. Auberginene er ypperlige til å suge opp væske og smaker herlig etter en slik "sjybehandling".
Lag ris. (dette gidder jeg ikke gå nærmere innpå. har et ikke-eksisterende forhold til riskoking. for øyeblikket går det i boil in bags...)
Ta av skallet på paprikaen. Dette bør gå greit nå som de har liggi en stund. Ikke er de så varme lengre heller. Del paprikaen opp i strimler.
Skjær svinet opp i medaljonger og server med det goooode tilbehøret!
Se lignende saker:
aubergine,
grønn chili paste,
paprika,
peanøttsmør,
ris,
svin
lørdag 1. mai 2010
Lørdagskos
Hjemmefra har jeg en svært hyggelig tradisjon - lunsjen på lørdag i 3tia! Den besto nemlig av omelett, baguetter, te og juice! Mmmm! og selvfølgelig med hele familien samlet! Dette er en tradisjon jeg håper at min familie vil oppta og i dag ble den snikinnført (mannen ønsker grøt på lørdagene, men med en liten melkeallergiker, er ikke akkurat det toppers).
Omelett (uten ost)
2 poteter
1/4 rød paprika
1/2 purre
1/2 løk
1 pl bacon
5 egg
en skvett vann
salt og pepper
Skrell potetene og del de i små biter. Kok de så vidt møre. Del opp paprika, purre, løk og bacon i passe biter. Stek baconet først og stek det i ca 2-3 min før du har i potetene og løken. Stek det gyldent. Ha i purre og paprika og surr det varmt. Skru ned varmen til ca midt på.
Visp eggene sammen med en skvett vann. Sørg for at alt er jevnt fordelt i pannen før du heller over eggene. De uten melkeallergi kan legge på litt ost på toppen før man setter på et lokk. Stek omeletten igjennom på middels varme. Da unngår du at bunnen blir brent. Det tar kanskje litt lengre tid, men brent bunn er ikke verdt tiden du sparer. :)
Serveres i stekepannen med nystekte baguetter, godt smør, en stor kanne te og masse deilig juice!
Mmm! Lørdag!
Omelett (uten ost)
2 poteter
1/4 rød paprika
1/2 purre
1/2 løk
1 pl bacon
5 egg
en skvett vann
salt og pepper
Skrell potetene og del de i små biter. Kok de så vidt møre. Del opp paprika, purre, løk og bacon i passe biter. Stek baconet først og stek det i ca 2-3 min før du har i potetene og løken. Stek det gyldent. Ha i purre og paprika og surr det varmt. Skru ned varmen til ca midt på.
Visp eggene sammen med en skvett vann. Sørg for at alt er jevnt fordelt i pannen før du heller over eggene. De uten melkeallergi kan legge på litt ost på toppen før man setter på et lokk. Stek omeletten igjennom på middels varme. Da unngår du at bunnen blir brent. Det tar kanskje litt lengre tid, men brent bunn er ikke verdt tiden du sparer. :)
Serveres i stekepannen med nystekte baguetter, godt smør, en stor kanne te og masse deilig juice!
Mmm! Lørdag!
torsdag 29. april 2010
Tilbehør: salat
Jeg har generelt vært dårlig på å bruke salat som tilbehør til middagene jeg lager, men etter jeg begynte å lage denne, er salat kommet på tallerkenen opptil flere ganger i uka.
3 ulike typer salat
paprika
agurk
avocado
soltørkede tomater
alfalafaspirer
solsikkekjerner
pinjekjerner
gresskarkjerner
Knorrs franske dressing i tørrform
Frøkjernene rister jeg lett i pannen og har de i når de er blitt litt avkjølte. Vi liker kjerner, så her er det en god posjon som havner i salaten. Spirene tar jeg i etter at dressingen er blandet i resten. Ellers er det ganske enkel skuring. Hakk opp i ønskede størrelser og bland. Nyt.
For eventuelle lesere, så er dette en forenkling av denne: Salatfredag
3 ulike typer salat
paprika
agurk
avocado
soltørkede tomater
alfalafaspirer
solsikkekjerner
pinjekjerner
gresskarkjerner
Knorrs franske dressing i tørrform
Frøkjernene rister jeg lett i pannen og har de i når de er blitt litt avkjølte. Vi liker kjerner, så her er det en god posjon som havner i salaten. Spirene tar jeg i etter at dressingen er blandet i resten. Ellers er det ganske enkel skuring. Hakk opp i ønskede størrelser og bland. Nyt.
For eventuelle lesere, så er dette en forenkling av denne: Salatfredag
fredag 23. april 2010
Salatfredag!
Denne melkefrie dietten krever sin kvinne på fredager. Alt man egentlig har lyst på fredag kveld er jo smeltet ost! Lasagne! Taco! Pizza! Ostesmørbrød! Etc. Etc. Så når dette utgår, vel taco kan man helt klart spise uten ost, så må man finne på annet godt og i dag ble det salat!
Bacon- og kyllingsalat med hjemmelagd aioli!
1 pk bacon
1 kyllingfilet
Et par ulike salattyper
1/2 paprika
1/2 agurk
1 avocado
1 (barne)neve pinjekjerner
1 (spedbarns)neve solsikkefrø
5 soltørkede tomater lagt i olje
Stek bacon og kylling i små biter og la det ble "kaldt". Rist pinjekjernene og solsikkefrøene i en tørr panne. Del opp salat, paprika, agurk, soltørkede tomater og avocado i like store biter. Bland salaten sammen. Jeg brukte en ferdig fransk vinagrette, men dette kan fint lages på egenhånd.
2 eggeplommer
2 dl solsikkeolje
2 fedd hvitløk
2 ts hvitvinseddik
2 ss vann
1 ts salt
Jeg fulgte denne oppskriften på majones og hadde i to pressende hvitløksfedd for å få aioli istedet for ren majones:
http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/
Det ble overraskende bra!
Stekte også litt ciabatta ved siden av!
Yummi! alt forsvant og mannen var fornøyd med salat på en fredagskveld!
Bacon- og kyllingsalat med hjemmelagd aioli!
1 pk bacon
1 kyllingfilet
Et par ulike salattyper
1/2 paprika
1/2 agurk
1 avocado
1 (barne)neve pinjekjerner
1 (spedbarns)neve solsikkefrø
5 soltørkede tomater lagt i olje
Stek bacon og kylling i små biter og la det ble "kaldt". Rist pinjekjernene og solsikkefrøene i en tørr panne. Del opp salat, paprika, agurk, soltørkede tomater og avocado i like store biter. Bland salaten sammen. Jeg brukte en ferdig fransk vinagrette, men dette kan fint lages på egenhånd.
2 eggeplommer
2 dl solsikkeolje
2 fedd hvitløk
2 ts hvitvinseddik
2 ss vann
1 ts salt
Jeg fulgte denne oppskriften på majones og hadde i to pressende hvitløksfedd for å få aioli istedet for ren majones:
http://ordentligmat.no/2009/11/hjemmelaget-majones-pa-to-minutter/
Det ble overraskende bra!
Stekte også litt ciabatta ved siden av!
Yummi! alt forsvant og mannen var fornøyd med salat på en fredagskveld!
mandag 12. april 2010
Ukas fiskemiddag
Sesampanert torsk med bulgurgrønnsaker
2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør
Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.
Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.
Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.
Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.
Velbekomme!
2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør
Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.
Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.
Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.
Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.
Velbekomme!
Abonner på:
Innlegg (Atom)
