Bulgur inntar stadig mer av middagsandelen her i huset. Den grisetakler i hvertfall den triste risen.
2 stk laksefilet
1,5 dl stor bulgur
4 brokkolibuketter
1/3 squash
1/2 løk
1/2 terning grønnsaksbuljong
4 dl kokt, varmt vann
olje
salt og pepper
Stek laksen i ovn til den er gjennomstekt.
Del grønnsakene i passe biter og stek de møre.
Surr bulgur i litt olje til det blir blankt. Tilsett 3 dl kokende vann, buljong og la det surre på svak varme. Dersom vannet er fordampet og bulguren ikke er helt mør ennå, så ha oppi litt mer vann. Da bulguren av plata, rør godt om og sett på lokk like før alt vannet er fordampet. La det sette seg i noen minutter før du blander inn grønnsakene.
Smak til med salt og pepper.
Viser innlegg med etiketten brokkoli. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten brokkoli. Vis alle innlegg
mandag 23. august 2010
søndag 28. mars 2010
Restemiddag
Av og til må man ta det man har og gjøre det beste ut av det. Så i kveld hadde vi følgende til middag:
2 stk nakkekotelett av svin
brokkoli
sellerirot
mandelpotet
aubergine
Av selleriroten lagde jeg en enkel puré. Hadde i litt mandelpotet også fordi det binder væske bedre. Blandet det egentlig bare med smør og litt salt og pepper.
Auberginen delte jeg i mellomstore biter og skar vekk "skallet". Bitene la jeg i en skål og drysset over litt salt. Lot det stå endel minutter før jeg skylte av saltet. Bitene stekte jeg møre i panne og hadde over litt salt og pepper til slutt.
Brokkolien delte jeg i biter og dampet det helt enkelt.
Nakkekotelettene saltet og pepret jeg og stekte de i panne sammen med auberginen. Når de var ferdig stekt, kokte jeg ut pannen for å få litt saus.
Brukerkommentar: "hø? hva er det her?" (Auberginbitene) "Det var dritgodt".
2 stk nakkekotelett av svin
brokkoli
sellerirot
mandelpotet
aubergine
Av selleriroten lagde jeg en enkel puré. Hadde i litt mandelpotet også fordi det binder væske bedre. Blandet det egentlig bare med smør og litt salt og pepper.
Auberginen delte jeg i mellomstore biter og skar vekk "skallet". Bitene la jeg i en skål og drysset over litt salt. Lot det stå endel minutter før jeg skylte av saltet. Bitene stekte jeg møre i panne og hadde over litt salt og pepper til slutt.
Brokkolien delte jeg i biter og dampet det helt enkelt.
Nakkekotelettene saltet og pepret jeg og stekte de i panne sammen med auberginen. Når de var ferdig stekt, kokte jeg ut pannen for å få litt saus.
Brukerkommentar: "hø? hva er det her?" (Auberginbitene) "Det var dritgodt".
Se lignende saker:
aubergine,
brokkoli,
nakkekotelett,
restemiddag,
sellerirot
mandag 22. mars 2010
Torsk med sellerirotpuré og grønt
(1 porsjon)
1 bit torskefilet
1 liten bit sellerirot
2 små mandelpoteter/1 stor potet
3 asparges
2 brokkolibiter
mel
sesamfrø
brødsmuler
smør
salt og pepper
Rens og skjær sellerirot og potet i biter og kok de møre i vann. Hell av det meste av kokevannet, ha i en klump smør og kjør det til en puré med stavmikser.
Jeg brukte gourmettorsk fra findus fordi det var det jeg hadde i fryseren. Tørk av fisken og panèr den i mel, sesamfrø og brødsmuler. Stek det i smør til fisken er gjennomstekt.
Kok/damp brokkoli og asparges til de er møre, men har litt tyggemotstand.
Bruk salt og pepper når alt er ferdig for å krydre.
Velbekomme!
1 bit torskefilet
1 liten bit sellerirot
2 små mandelpoteter/1 stor potet
3 asparges
2 brokkolibiter
mel
sesamfrø
brødsmuler
smør
salt og pepper
Rens og skjær sellerirot og potet i biter og kok de møre i vann. Hell av det meste av kokevannet, ha i en klump smør og kjør det til en puré med stavmikser.
Jeg brukte gourmettorsk fra findus fordi det var det jeg hadde i fryseren. Tørk av fisken og panèr den i mel, sesamfrø og brødsmuler. Stek det i smør til fisken er gjennomstekt.
Kok/damp brokkoli og asparges til de er møre, men har litt tyggemotstand.
Bruk salt og pepper når alt er ferdig for å krydre.
Velbekomme!
Se lignende saker:
asparges,
brokkoli,
sellerirot,
torsk
Abonner på:
Innlegg (Atom)
