Viser innlegg med etiketten eple. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten eple. Vis alle innlegg

lørdag 19. september 2009

Eplemuffinssuksess + Eplemos

Eplemuffinsene ble knall. Lagde noen i store muffinsformer og noen i små. Tror nok små er fornuftig. De store blir gjerne litt mektige, men - O' så godt!

I dag står eplemos for tur. Etter mye om og men, så går vi for frysevarianten og ikke hermetisering.

Planen er som følgende:

2 kg epler grovrenses og deles i to. Legges så i stor kjele med ca. 3-4 dl vann og dampes møre. Moses deretter igjennom en sil (kan bli kjedelig ser jeg for meg) og måles opp. Ryktene sier ca 3 dl sukker pr kg. Litt usikker på om jeg skal gå for pr kg før mos eller pr. kg etter mos. Tror nesten jeg må smake litt underveis. Deretter kokes mos med sukker til det er oppløst og helles over i frysebeger.

Så er det bare å vente på en passende anledning for Tilslørte Bondepiker! Mmmmm!


Oppdatering:

2 kg eple ble 1,6 kg eplemos. Jeg brukte 5-6 dl vann under dampingen og 3 dl sukker til søtningen.

onsdag 16. september 2009

Bake, bake, kake

Da har den etterlengtede permisjonen startet og første gjøremål var å bake noen kaker. Jeg er nemlig så heldig at jeg har ei kollega med epletre og på mandag hentet jeg en stor pose med epler. Disse skal bli eplekake og eplemuffins. Og kanskje eplemos om det dukker opp noen passende glass å lagre det på.

Å finne en helt enkel eplekakeoppskrift var ikke så enkelt. Det finnes jo massevis der ute i den store matverdenen, men jeg endte opp med å bruke "Amerikans eplekake" fra den store rødrutete kokeboken til Ingrid Espelid Hovig. Den står nå i ovnen og vi er meget spent.

Etter det er det planlagt muffins med eplebiter og en krydderkake. Det har tatt litt tid å finne en basisoppskrift på muffins også, men nå skal vi gå for denne:

2 egg
2 dl sukker
125 g smør
1 dl melk
3 dl hvetemel
1,5 ts bakepulver
1,5 ts vaniljesukker

Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt smøret, og ha i melken. Bland mel, bakepulver og vaniljesukker, og rør det inn i eggeblandinga vekselsvis med smør og melkeblandingen. Røra skal være jevn og glatt.

Oppskriften er uten antall grader og tid, så vi får titte på dem ofte...