Viser innlegg med etiketten hvitløk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten hvitløk. Vis alle innlegg

mandag 10. mai 2010

Verdens enkleste suppe - og den billigste

Jeg blir overrasket om du finner en enklere og billigere suppe enn løksuppe. Og det smaker veldig godt også.

3-4 kepaløk
4 fedd hvitløk
1 grønnsaksbuljong
1 l vann
1 ss mel
Smør/olje

Skrell og skjør løken i store biter. Det enkleste er nok bare å dele de i ringer. Skrell hvitløksfeddene og del de i to. Om de ser små er det like greit å beholde de hele.
Surr løk og hvitløk i olje til det er gyldent og ha på mel før du heller over kokende vann og har i buljongterningen. Kok til løken er god og mør.

Server med brød (ostesmørbrød er veldig stas)!

torsdag 15. april 2010

Suppedag! Spinatsuppedag!

Jeg: Hva skal vi ha til middag i dag?
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.

Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.

*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*

Man trenger altså:

1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel

Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.

Stek bacon og kok eggene (hardkokte).

Anrett suppen med egg og bacon.

Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!