Jeg blir overrasket om du finner en enklere og billigere suppe enn løksuppe. Og det smaker veldig godt også.
3-4 kepaløk
4 fedd hvitløk
1 grønnsaksbuljong
1 l vann
1 ss mel
Smør/olje
Skrell og skjør løken i store biter. Det enkleste er nok bare å dele de i ringer. Skrell hvitløksfeddene og del de i to. Om de ser små er det like greit å beholde de hele.
Surr løk og hvitløk i olje til det er gyldent og ha på mel før du heller over kokende vann og har i buljongterningen. Kok til løken er god og mør.
Server med brød (ostesmørbrød er veldig stas)!
Viser innlegg med etiketten hvitløk. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten hvitløk. Vis alle innlegg
mandag 10. mai 2010
torsdag 15. april 2010
Suppedag! Spinatsuppedag!
Jeg: Hva skal vi ha til middag i dag?
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
Abonner på:
Innlegg (Atom)
