Viser innlegg med etiketten aubergine. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten aubergine. Vis alle innlegg

tirsdag 25. mai 2010

Fylte kyllingfileter med auberginerøre

I går skulle vi egentlig ha hamburgere fordi vi hadde igjen to hjemmelagde hamburgerbrød, men så hadde jeg så lyst på rent kyllingkjøtt... Så da ble det kind-of-chicken-burgers.

2 kyllingfilet
8 soltørkede tomater i olje
1 sjalottløk
en liten neve pinjekjerner
en liten neve basilikumblader
olje
1 aubergine
1 ss sitronsaft
salt og pepper
2 hamburgerbrød
litt salat
litt avocado

Vask auberginen og prikk den med en gaffel. Legg den i ovnen (210 grader) til den er mør. Det tok ca 50 min hos meg.

Brett den lille flippen på kyllingfileten til side og begyn å skjære inn i kjøttet derfra. Skjær slik at du står igjen med en tynnere, men større kyllingfilet. Legg denne i en plastikkpose og bank den enda litt flatere og jevnere med noe tungt du har i nærheten. Jeg brukte en slipebrynje (eller hva det heter det man sliper kniver med).
Kjør soltørka tomater, basilikum, lett oppkuttet sjalottløk, pinjekjerner (rist dem om du gidder) og litt olje sammen i en mikser. Ha i mer olje til du har en fin konsistens.
Smør fyllet (nesten-pestoen) over kyllingfiletene og brett de sammen. Stek i ovnen til de er ferdige (jada..). Tror mine brukte ca 20 min.

Ta ut auberginen fra ovnen og skrap ut kjøttet med en skje. Kjør dette i en mikser sammen med sitronsaft, salt og pepper. Hold det varmt til kyllingen er klar.

Anrett kind-of-chicken-burger'ne med brød, salat, avocado, auberginerøre og kylling.

søndag 16. mai 2010

Indrefilet av svin med peanøttsaus

For en tid tilbake kom jeg over en stykke indrefilet av svin på 50% fordi holdbarhetsdatoen var i ferd med å gå ut. Et flott stykke økologisk kjøtt! Det havnet i frysen fordi middagsplaner allerede var lagt. I dag ble det tatt opp (vel, egentlig i går) og fikk, etter noen runder på internett og egen tankevirksomhet, følge av grillede paprika, stekt aubergine, ris og peanøttsaus! Jommen!

Et stykke indrefilet av svin (300g holdt til 2 pers her)
2 røde paprika
1/2 aubergine
ris til 2 personer
1 ss solsikkeolje
1 ss grønn chili paste
2 ss grovt peanøttsmør (den fra Mills er uten melk)
1 ss sitronsaft
2 dl kokosmelk
salt og pepper

Skjær auberginene i ca 1/2 - 1 cm tykke skiver og salte de på begge sider. La de ligge på et brett.

Del paprikaene i to og ta ut kjerner og stilk. Legg de med snittsiden ned på et stekebrett og stek på varmluftgrill 200 grader (eller tilsvarende) til de er blitt nogså sorte. Ta de ut og legg de i en bolle med plast over slik at dampen ikke slipper ut.

Renskjær indrefileten og ha på salt og pepper. Stek den i litt olje slik at alle sider er brunet. Slå ovnen over fra varmluftgrill til vanlig over- og undervarme. Legg svinet på en ildfast form, ha i et steketermometer og sett inn i ovnen. Ta det ut når temperaturen viser 70 - 75 grader. 70 grader skal visstnok være rosa, men da jeg tok ut min på 72 grader var den ganske gjennomstekt. Så it's up to you. Pakk svinet inn i aluminiumsfolie og la det hvile til du skal skjære det opp (minst 5 min).

Varm 1 ss olje i en sausevennlig kjele. Stek den grønne currypasten i noen minutter før du har i peanøttsmør, sitronsaft og kokosmelk. La det koke på svak varme. Etter en liten stund vil sausen tykne.

Ta frem auberginene og skyll av saltet. Jeg stekte svinet i stekepanna i ovnen (sånn du kan ta av håndtaket på) og den panna inneholdt nå passe mengde deilig oljesjy som jeg stekte auberginene i. Om du ikke har det, så steker du auberginene i en god dæsj olje og salter og peprer etterpå. Steker du dem i sjyen trenger du ikke ekstra salt og pepper. Auberginene er ypperlige til å suge opp væske og smaker herlig etter en slik "sjybehandling".

Lag ris. (dette gidder jeg ikke gå nærmere innpå. har et ikke-eksisterende forhold til riskoking. for øyeblikket går det i boil in bags...)

Ta av skallet på paprikaen. Dette bør gå greit nå som de har liggi en stund. Ikke er de så varme lengre heller. Del paprikaen opp i strimler.

Skjær svinet opp i medaljonger og server med det goooode tilbehøret!

mandag 12. april 2010

Ukas fiskemiddag

Sesampanert torsk med bulgurgrønnsaker

2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør

Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.

Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.

Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.

Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.

Velbekomme!

søndag 28. mars 2010

Restemiddag

Av og til må man ta det man har og gjøre det beste ut av det. Så i kveld hadde vi følgende til middag:

2 stk nakkekotelett av svin
brokkoli
sellerirot
mandelpotet
aubergine

Av selleriroten lagde jeg en enkel puré. Hadde i litt mandelpotet også fordi det binder væske bedre. Blandet det egentlig bare med smør og litt salt og pepper.

Auberginen delte jeg i mellomstore biter og skar vekk "skallet". Bitene la jeg i en skål og drysset over litt salt. Lot det stå endel minutter før jeg skylte av saltet. Bitene stekte jeg møre i panne og hadde over litt salt og pepper til slutt.

Brokkolien delte jeg i biter og dampet det helt enkelt.

Nakkekotelettene saltet og pepret jeg og stekte de i panne sammen med auberginen. Når de var ferdig stekt, kokte jeg ut pannen for å få litt saus.

Brukerkommentar: "hø? hva er det her?" (Auberginbitene) "Det var dritgodt".