Toppen av hverdagslykke er en ovnsstekt salmalaks!
Det er skummelt enkelt å lage en nydelig fiskemåltid:
1 liten salmalaks
3 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
3 store poteter / 5-6 små
Olje
salt og pepper
En dæsj smør
Kok gulrøtter og sellerirot møre. Ha i en dæsj smør og mos sammen med stavmikser eller for hånd.
Skjær opp opp potetene (husk å vaske de først) i skiver som er ca 0,5 cm tykke. Skyll over og bland i olje, salt og smør og sett i ovnen. Stek til de er møre.
Del laksen opp i posjonsbiter og ha olje, salt og pepper på. Sett i ovnen. Helst på lav varme, men 200grader fungerer også. I dag tok det ca. 15 min. Kommer an på tykkelsen. Med salmalaksen er det nesten bedre med for kort enn for lang. Laksen har så god kvalitet at den fint kan spises rå. Er vel en grunn til at mange bruker den til sushi?
Enkelt? OG VELDIG GODT!
tirsdag 20. april 2010
torsdag 15. april 2010
Suppedag! Spinatsuppedag!
Jeg: Hva skal vi ha til middag i dag?
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
Mannen: Suppe.
Jeg: ok.
Suppe ble bestemt, ikke hvilken. Det første jeg så da jeg ankom Mega i dag, var en pose med spinat som så fristende ut.
*ring, ring*
Jeg: Hva med spinatsuppe?
Mannen: ok.
*klikk*
Man trenger altså:
1 pose spinat (ca. 250 g)
1 pakke bacon
2 egg
4 dl grønnsakskraft
2,5 dl fløte
1 løk
1 - mange fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss mel
Surr løk og hvitløk i smør. Ha i spinaten (som naturligvis er vasket og renset for gæsj). Når spinaten har falt sammen, så tas den og løken ut av kjelen. Mest sannsynlig er det endel "kraft" igjen i pannen fra smør og vann fra spinaten. Strø over mel og ha i varm grønnsakskraft og fløten. Kok opp. Ha i spinaten og løken og kjør alt til en jevn suppe med en stavmikser.
Stek bacon og kok eggene (hardkokte).
Anrett suppen med egg og bacon.
Alternativ: Jeg er på melkefri diett og lagde denne med hvetefløte fra Oatly. Merket ingen forskjell!
mandag 12. april 2010
Ukas fiskemiddag
Sesampanert torsk med bulgurgrønnsaker
2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør
Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.
Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.
Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.
Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.
Velbekomme!
2 små torskefileter
1 ss sesamfrø
1 ss sammalt hvetemelt grov
1 krm salt
1 krm pepper
0,5 dl bulgur
ca 2 dl vann
0,5 stk grønnsaksbuljongterning
ca 2 dl selvvalgte grønnsaker
Stekeolje/smør
Skjær grønnsakene i omtrent like store biter. Jeg valgte aubergine, sellerirot, løk, paprika og asparges i dag og angrer ikke. Stek de møre og krydre lett med salt og pepper. Ha i en skål og hold varm.
Stek bulguren raskt i olje/smør til det er blankt. Hell på varmt vann, ha i buljong og la det koke nesten tørt. Trekk til side rett før vannet er borte og la det trekke inn under lokk. Vend i grønnsakene rett før servering.
Bland sesamfrø, mel, salt og pepper og vend torskebitene i dette. Stek det på medium varme til fisken er gjennomstekt.
Ha bulgurgrønnsakene på en tallerken og anrett fisken på toppen.
Velbekomme!
søndag 11. april 2010
Luksusrestestappe
Til dagens søndagsmiddag (helstekt kylling) lagde jeg potet- og sellerirotstappe med noe man kanskje kan kalle vel lukseriøs restemat.
2 poteter
1 bit sellerirot
1 dl hvitvin
1 dl vann
3 ss andefett
salt og pepper
Skrell og del opp potet og sellerirot i biter. Ha i kjele og hell over hvitvin og vann og kok opp. La det koke mørt og hell av nesten all væske, men ta vare på det for å spe ut mosen til passe konsistens. Mos med stavmikser og rør inn andefett, salt og pepper.
voila! Yummi, yummmi-stappe!
2 poteter
1 bit sellerirot
1 dl hvitvin
1 dl vann
3 ss andefett
salt og pepper
Skrell og del opp potet og sellerirot i biter. Ha i kjele og hell over hvitvin og vann og kok opp. La det koke mørt og hell av nesten all væske, men ta vare på det for å spe ut mosen til passe konsistens. Mos med stavmikser og rør inn andefett, salt og pepper.
voila! Yummi, yummmi-stappe!
Se lignende saker:
andefett,
hvitvin,
potet,
sellerirot
Utforsket: Andebryst
Lenge har jeg drømt om å tilbrede andebryst og denne lørdagen var en god anledning. Vi skulle uansett innom Centra på Majorstua for å kjøpe hel kylling til søndagsmiddagen. To andebryst fra Holte Gård havnet i kurven og nesten 600 g kjøtt skulle få bein å gå på. :)
And er så godt i seg selv og vi bestemte oss for at kjøttet skulle stå i høysetet, men det hindrer man ikke i å lage god saus og tilbehør. Vel hjemme plukket jeg frem kokebøkene og endte opp med en god oppskrift på hvordan man steker andebryst fra Andreas Viestads kokebok "Hvordan koke vann". Vi fulgte den til punkt og prikke og angrer ikke et sekund. Kort fortalt:
- Snitt skinnet på anden i ruter og gni inn salt og pepper
- Stek på skinnsiden ned - uten fett i pannen. And er fett i seg selv. ca. 5 min.
- Ta pannen av plata og stek kjøttsiden ned i noen minutter.
- La brystene hvile.
- Legg brystene i en ildfast form og ha i steketermometer.
- Stek på svak varme til kjernetemperaturen er 55 grader. Her fulgte vi ikke helt oppskriften og ventet til kjøttet var 57 grader.
- La brystene hvile før de skjæres opp og serveres.
Til dette serverte vi helt enkelt en rødvinssaus (en ny variant denne gangen, men den ble også nydelig), appelsinkokt fennikel og most potet.
Smakte helt fantastisk! Det sprøstekte skinnet var kanskje det beste!
And er så godt i seg selv og vi bestemte oss for at kjøttet skulle stå i høysetet, men det hindrer man ikke i å lage god saus og tilbehør. Vel hjemme plukket jeg frem kokebøkene og endte opp med en god oppskrift på hvordan man steker andebryst fra Andreas Viestads kokebok "Hvordan koke vann". Vi fulgte den til punkt og prikke og angrer ikke et sekund. Kort fortalt:
- Snitt skinnet på anden i ruter og gni inn salt og pepper
- Stek på skinnsiden ned - uten fett i pannen. And er fett i seg selv. ca. 5 min.
- Ta pannen av plata og stek kjøttsiden ned i noen minutter.
- La brystene hvile.
- Legg brystene i en ildfast form og ha i steketermometer.
- Stek på svak varme til kjernetemperaturen er 55 grader. Her fulgte vi ikke helt oppskriften og ventet til kjøttet var 57 grader.
- La brystene hvile før de skjæres opp og serveres.
Til dette serverte vi helt enkelt en rødvinssaus (en ny variant denne gangen, men den ble også nydelig), appelsinkokt fennikel og most potet.
Smakte helt fantastisk! Det sprøstekte skinnet var kanskje det beste!
mandag 29. mars 2010
Falsk bacalao
For en enkel, men utrolig god kopi av bacalao.
(3 porsjoner)
3-4 stk frossen gourmet torskefilet fra findus
1 løk
1 boks hakka tomater med hvitløk
1 boks hele tomater
3-4 poteter
0,5 l vann
Evn. 1 terning fiskebuljong
Hakk løk og skrell poteter og del i passende biter. Sist gang jeg lagde dette, brukte jeg faktisk ikke poteter i det hele tatt, men tok en god neve med sellerirotbiter (jeg elsker sellerirot) i stedet. Surr det kjapt i smør og hell over tomatboksene. la det koke til løken og potetene er møre. Ha i passe mengde vann til du finner en konsistens mellom suppe og gryte som du er fortrolig med. Ha evn. i buljongterning. Ha i de frosne torskebitene og la de trekke til de er gjennomvarme. Del de forsiktig opp med sleiva du bruker.
Server med brød. Ha evn også i en god klunk olivenolje dersom du er glad i det.
(3 porsjoner)
3-4 stk frossen gourmet torskefilet fra findus
1 løk
1 boks hakka tomater med hvitløk
1 boks hele tomater
3-4 poteter
0,5 l vann
Evn. 1 terning fiskebuljong
Hakk løk og skrell poteter og del i passende biter. Sist gang jeg lagde dette, brukte jeg faktisk ikke poteter i det hele tatt, men tok en god neve med sellerirotbiter (jeg elsker sellerirot) i stedet. Surr det kjapt i smør og hell over tomatboksene. la det koke til løken og potetene er møre. Ha i passe mengde vann til du finner en konsistens mellom suppe og gryte som du er fortrolig med. Ha evn. i buljongterning. Ha i de frosne torskebitene og la de trekke til de er gjennomvarme. Del de forsiktig opp med sleiva du bruker.
Server med brød. Ha evn også i en god klunk olivenolje dersom du er glad i det.
søndag 28. mars 2010
Restemiddag
Av og til må man ta det man har og gjøre det beste ut av det. Så i kveld hadde vi følgende til middag:
2 stk nakkekotelett av svin
brokkoli
sellerirot
mandelpotet
aubergine
Av selleriroten lagde jeg en enkel puré. Hadde i litt mandelpotet også fordi det binder væske bedre. Blandet det egentlig bare med smør og litt salt og pepper.
Auberginen delte jeg i mellomstore biter og skar vekk "skallet". Bitene la jeg i en skål og drysset over litt salt. Lot det stå endel minutter før jeg skylte av saltet. Bitene stekte jeg møre i panne og hadde over litt salt og pepper til slutt.
Brokkolien delte jeg i biter og dampet det helt enkelt.
Nakkekotelettene saltet og pepret jeg og stekte de i panne sammen med auberginen. Når de var ferdig stekt, kokte jeg ut pannen for å få litt saus.
Brukerkommentar: "hø? hva er det her?" (Auberginbitene) "Det var dritgodt".
2 stk nakkekotelett av svin
brokkoli
sellerirot
mandelpotet
aubergine
Av selleriroten lagde jeg en enkel puré. Hadde i litt mandelpotet også fordi det binder væske bedre. Blandet det egentlig bare med smør og litt salt og pepper.
Auberginen delte jeg i mellomstore biter og skar vekk "skallet". Bitene la jeg i en skål og drysset over litt salt. Lot det stå endel minutter før jeg skylte av saltet. Bitene stekte jeg møre i panne og hadde over litt salt og pepper til slutt.
Brokkolien delte jeg i biter og dampet det helt enkelt.
Nakkekotelettene saltet og pepret jeg og stekte de i panne sammen med auberginen. Når de var ferdig stekt, kokte jeg ut pannen for å få litt saus.
Brukerkommentar: "hø? hva er det her?" (Auberginbitene) "Det var dritgodt".
Se lignende saker:
aubergine,
brokkoli,
nakkekotelett,
restemiddag,
sellerirot
tirsdag 23. mars 2010
Barnemat!
Årsaken til mitt fravær fra september til mars har vært ankomsten av et avkom. En sønn. Han har nå blitt et halvt år stor og er i full gang med å oppdage mat! Hittil har puréer vært det store og først og fremst av pære og mango.
Pærepuré
3 modne pærer skrelles og deles i biter. Kok de møre i litt vann. Hell av vannet og kjør det til en puré ved hjelp av stavmikser. Frys som isbiter og når de er frosne kneppes de ut og legges over i en pose. Da er det enkelt å ta opp litt og litt av gangen. Noe som er veldig fint når man er i gang med smakebiter.
Mangopuré
En moden mango deles opp og presses igjennom en sil. Om mangoen er litt umoden, kan det være lurt å koke den litt først. Grunnen til at den presses igjennom en sil, er fordi da fjerner man "trådene" som finnes i mango. Bruk isbittrikset her også.
Pærepuré
3 modne pærer skrelles og deles i biter. Kok de møre i litt vann. Hell av vannet og kjør det til en puré ved hjelp av stavmikser. Frys som isbiter og når de er frosne kneppes de ut og legges over i en pose. Da er det enkelt å ta opp litt og litt av gangen. Noe som er veldig fint når man er i gang med smakebiter.
Mangopuré
En moden mango deles opp og presses igjennom en sil. Om mangoen er litt umoden, kan det være lurt å koke den litt først. Grunnen til at den presses igjennom en sil, er fordi da fjerner man "trådene" som finnes i mango. Bruk isbittrikset her også.
mandag 22. mars 2010
Torsk med sellerirotpuré og grønt
(1 porsjon)
1 bit torskefilet
1 liten bit sellerirot
2 små mandelpoteter/1 stor potet
3 asparges
2 brokkolibiter
mel
sesamfrø
brødsmuler
smør
salt og pepper
Rens og skjær sellerirot og potet i biter og kok de møre i vann. Hell av det meste av kokevannet, ha i en klump smør og kjør det til en puré med stavmikser.
Jeg brukte gourmettorsk fra findus fordi det var det jeg hadde i fryseren. Tørk av fisken og panèr den i mel, sesamfrø og brødsmuler. Stek det i smør til fisken er gjennomstekt.
Kok/damp brokkoli og asparges til de er møre, men har litt tyggemotstand.
Bruk salt og pepper når alt er ferdig for å krydre.
Velbekomme!
1 bit torskefilet
1 liten bit sellerirot
2 små mandelpoteter/1 stor potet
3 asparges
2 brokkolibiter
mel
sesamfrø
brødsmuler
smør
salt og pepper
Rens og skjær sellerirot og potet i biter og kok de møre i vann. Hell av det meste av kokevannet, ha i en klump smør og kjør det til en puré med stavmikser.
Jeg brukte gourmettorsk fra findus fordi det var det jeg hadde i fryseren. Tørk av fisken og panèr den i mel, sesamfrø og brødsmuler. Stek det i smør til fisken er gjennomstekt.
Kok/damp brokkoli og asparges til de er møre, men har litt tyggemotstand.
Bruk salt og pepper når alt er ferdig for å krydre.
Velbekomme!
Se lignende saker:
asparges,
brokkoli,
sellerirot,
torsk
søndag 21. mars 2010
Tilbake igjen - med suppe!
Gulrot-, Ingefær- og sellerirotsuppe
5 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
1 løk
1 liten bit fersk ingefær
1 l kokende vann
1 terning grønnsaksbuljong
1/2 sitron
Litt olje/smør
Salt og pepper
Kutt gulrøttene, sellerirota og løken i biter. Surr de i oljen/smøret til de er blanke. Ha i ingefær, kokende vann og buljongterningen. La det småkoke til grønsakene er møre. Bruk en stavmikser og kjør suppen til alle bitene er borte. Skvis sitronen over og smak til med salt og pepper.
Serveres med brød!
Velbekomme! og velkommen tilbake (?!!)
5 gulrøtter
1 liten bit sellerirot
1 løk
1 liten bit fersk ingefær
1 l kokende vann
1 terning grønnsaksbuljong
1/2 sitron
Litt olje/smør
Salt og pepper
Kutt gulrøttene, sellerirota og løken i biter. Surr de i oljen/smøret til de er blanke. Ha i ingefær, kokende vann og buljongterningen. La det småkoke til grønsakene er møre. Bruk en stavmikser og kjør suppen til alle bitene er borte. Skvis sitronen over og smak til med salt og pepper.
Serveres med brød!
Velbekomme! og velkommen tilbake (?!!)
Se lignende saker:
gulrot,
ingefær,
sellerirot,
suppe
Abonner på:
Innlegg (Atom)
